Saturday, April 26, 2008

Mengisi Waktu



Salam,
Saban hari pagi disambut kicau burung dari luar, barangkali ada bersarang atau datang bertandang. Alhamdulillah, tidaklah sunyi sangat meniti hari-hari semalam dan akan datang. Pagi ini penuh ranjau, tugasan sepanjang hari agaknya. Mengeluh-menulis, dua perkara berbeza yang membawa jutaan erti buat aku. Menulis untuk berkongsi, mengeluh untuk menyendiri. Berbeza bukan? Biarlah, 15minit berkongsi memberi semacam tonik untuk berkerja 15jam nanti. Semoga benar :)

Petroleum Exploration (Project + Presentation)
Engineers in Society (Project Documentation)
Operations Management (Presentation)
Semuanya perlu perhatian dan tindakan segera. Aku mencari kalam untuk mencoret semua isi pagi ini. Insya-Allah, menjelang malam semuanya bakal selesai.

26April08 (Semalam)
Engagement Session Final Year Student with,
Datuk Ainon Marziah Wahi
Vice President, HRM, Petronas.

Wow, sesi hangat dengan ruang meja penuh hidangan ;) Terima kasih daun keladi untuk panel yang sudi hadir juga buat Puan Ainon (aku selesa berPuan dari berDatuk-datuk). Sesi ini lebih sesuai jika dikatakan sesi Iklan Kerja Petronas, tetapi mencari kekuatan dibalik perkongsian mereka benar menimbulkan keinsafan. Aku terhutang semuanya dengan agama-bangsa-negara, kelak aku perlu mencari medium sesuai untuk membayar semuanya. Bagaimana?

Alternatif
Aku punya alternatif / tujuan / matlamat untuk kembara diri. Berkhidmat penuh dedikasi buat pasukan yang memberi peluang benar menggamit aku untuk bekerja keras. Aku perlu buktikan pada semua (terutamanya Abah) aku suka akan cabaran. Didikan perajurit yang aku terima (rambut aku juga sentiasa pendek) memberi aku ruang untuk berfikir baik-buruk kata Abah. -Ternyata semuanya benar belaka- Aku juga akan seperti dia, mencuba cemerlang untuk membangun agama dan bangsa, medium kami berbeza namun matlamat kami tetap sama. Nah terhidang peluang luas, aku mahu buktikan aku juga setanding dia biarpun takkan lebih baik daripada Abah. Ayuh Petronas, berikan aku cabaran, akan aku buktikan aku mampu.

Bekerjalah seolah-olah hendak hidup seribu tahun lagi,
dan Beramallah seolah-olah hendak mati esok hari.
Contoh tauladan Rasulullah SAW sepanjang hayat Baginda, semoga kita beroleh ikhtibar dengannya insyaAllah.

Sekian.
-active11-

2 comments:

Mohd Hafizd said...

best baca titipan blog nih..

active11 said...

Thank you very much Pitya.
Hopefully you can find something beneficial in my writing.
Any comment(s) are welcome, I would be very happy to read them actually.