Friday, June 6, 2008

Menuju Puncak..


Menuju puncak, Gemilang cahaya~~
Mengukir cita seindah rasa~~
Menuju puncak, impian di hati~~
Bersama janji kawan sejati~~
Pasti berjaya di Akademi Fantasi ...o ...yeaaah


Barangkali sebilangan kita sangat teruja bila mendengar bait-bait lagu AF diatas. Barangkali juga bayangan indah tersebut mengaburi realiti yang sebenarnya pahit..susah...sukar ditafsir dan berbagai ragam. Andaikan seorang penuntut akedemi fantasia berguru selama lima bulan, bayangkan pula pelajar di universiti berguru selama lima tahun. Pelbagai pengalaman disisip buat bekalan lautan REALITI yang kejam.

Aku juga semakin menuju puncak, kemuncak kepada pengabdian diri pada khazanah ilmu Allah yang Maha Luas.Mencari diri dalam lapangan kejuruteraan yang begitu asing awalnya, namun beroleh kalapangan bila mana masa semakin suntuk. Alhamdulillah, aku fikir aku berjaya melawan biarpun dulu aku hanyut. Berdiri dikalangan rakan-rakan lain, aku kerdil. Namun bukan itu yang Allah akan nilai akhirnya, tapi sumbangan dan tabungan pahala kita nanti yang menjadi pengadil diakhirat sana. Aku akur, akhiran sebuah pengajian bukan bererti kejayaan digemgaman tangan. Bahkan jauh lebih penting dari itu. Akhiran sebuah pengajian bererti terbeban tugas sebagai khalifah matang dimuka bumi Tuhan. Menjadi satu keseronokan aku mensyukuri sebuah pengakhiran, tapi menjadi kewajiban aku melaksanakan amanah diberi.

Semoga aku terus punya ilham untuk memikirkan hala tuju diri. Hari-hari akhir diUTP ini akan diguna sebaiknya untuk melihat kedalam diri, merenung kembali proses kematangan untuk lima tahun berlalu. Semoga aku beroleh manfaat dari umurku di Tronoh insyaAllah.


-active11-

1 comment:

[YeOp] said...

Boleh plak nyanyi lagu AF! Hahaha~