Monday, December 3, 2007

Exam Is Over


Fuh..
Akhirnya punya idea untuk update blog.

Salam buat semua.

Exam is Over !! Terkesima sebentar mengenangkan tamatnya peperiksaan tempoh hari. Alhamdulillah Allah berikan kesenangan dan ketegaran untuk mengulangkaji pelajaran hingga beres segalanya. Keseronokan peperiksaan kali ini barangkali tempias perasaan ketika SPM (5 tahun lepas). Keterlaluan ? Tidak. Perasaan sama bila mengenangkan haluan yang bakal terbentang selepas menamatkan pengajian kelak. Bezanya, ketika SPM, kita mencari hala tuju untuk meneruskan pengajian dan kini dilema merebut peluang pekerjaan atau mendaki tangga menara gading lebih tinggi.

2008
Semester akhir bakal menyusul dalam 6 minggu lagi. Aduhai masa, pantas mencantas manusia yang seringkali alpa (sepertiku). Banyak yang perlu dibereskan sementara punya kelapangan sempena cuti semester kali ini. FYP seperti biasa akan mengganggu lenaku di malam hari dan mengisi siangku dengan soalan-soalan cepu emasnya. Kepercayaanku pada janji Allah tetap utuh. Dia akan meringankan beban hambaNya selagi berusaha dan berikhtiar.

Firman Allah : Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya setiap kesukaran disertai kemudahan. (Sekali lagi ditegaskan) : bahawa setiap kesukaran disertai kemudahan. Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada melakukan suatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha mengerjakan amal soleh yang lain. Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau bermohon apa yang engkau gemar dan ingini. ( Al-Insyirah, Ayat 5 - 8)

Sejuk hati yang resah bila dipujuk oleh janji-janji Allah. Aku bulatkan tekad untuk memenuhi beberapa resolusi yang telah ditetapkan sepanjang cuti kali ini. Biarlah kemanisan mengais tiap isi minda mendahului sifat kemalasan yang menebal didalam hati. Wajah-wajah kegembiraan orang tersayang dikala aku menggengam ijazah diakhir pengajian ini menjadi pemangkin untuk aku bekerja lebih keras merealisasi impian semua. Mahukah dibiarkan mereka kecewa ? Tepuk dada tanyalah iman.

Sekian untuk coretan kali ini. ( melayan perasaan yang gian untuk menulis ;)

No comments: