Friday, December 21, 2007

Kualiti vs Kuantiti ( Menangisi Waktu )


Cuti semester berbaki dua minggu lagi.

-mengeluh panjang-.
Cepat waktu berlalu bagai tiada ruang untuk aku bernafas bebas. Menangisi pedati waktu takkan mampu aku undurkan semula biarpun meratap meraung ingin detik menjadi lambat - lewat.
Kala ini aku merenung kembali fitrahku sebagai seorang anak yang terpikul amanah untuk membahagiakan kedua orang tuaku dan sama pentingnya untuk aku mendoakan kesejahteraan mereka kelak, insyaAllah.

-entahlah-
Hati makin sayu mengenangkan masa makin suntuk aku bersama mereka. Jauh disudut hati aku berasa yakin 'Waktu Berkualiti' yang diluangkan lebih besar ertinya berbanding 'Kuantiti Waktu' yang digunakan bersama insan-insan yang aku sayangi. Sebolehnya aku mahu gunakan kesempitan ruang yang berbaki kini untuk merasai luasnya kasih mereka buatku dan adik-adik yang menginjak dewasa. Melihat mereka tersenyum melayan kerenah kami bertiga membikin hati makin sayu. Manakan tidak, lepas berpenat lelah mencari rezeki,masih punya kudrat memanjakan kami.Kegembiraan keluarga barangkali ada benarnya diukur dengan kuantiti masa yang diperuntukkan tetapi jelas kualiti lebih menjamin kesejahteraan berkekalan.Kualiti yang aku maksudkan berkisar kepada interaksi antara ibu bapa serta anak-anak yang efektif dan dalam suasana mesra. Aku sendiri tersepit antara kuantiti serta kualiti, tetapi tak punya pilihan. Kualiti . Tegas aku berpendirian, akan aku gunakan 'Waktu Berkualiti' ini untuk melihat betapa cantiknya kasih sayang yang Allah lahirkan dalam diri insan bernama Anak buat insan bergelar Abah&Mama.


-merenung-
Abah&Mama;banyak mengajar aku tentang kehidupan. Aku bertanya sendiri,- Adakah aku juga mampu melakukan perkara yang sama buat putera putetiku kelak? Persoalan yang barangkali 'malu' untuk difikirkan dikala ini, namun tiada salahnya aku bercita-cita tinggi untuk memiliki keluarga sendiri. Alangkah indah sekiranya aku mampu membahagiakan zuriatku bagai abah&mama membahagiakan aku ketika ini. Alangkah indahnya sekiranya aku mampu membimbing zuriatku bagai abah&mama menegur salah silap aku dikala ini. Semoga angan-angan ini menjadi kenyataan dengan izinMu yaaAllah.


"Ya Allah, sejahterakan kedua orang tuaku bagaimana mereka telah memelihara serta mengasihiku sejak aku dilahirkan"

Aku menutup entri kali ini dengan ucapan Selamat Hari Raya Aidiladha.
Semoga kebaikan melimpah ruah buat kita serta ibu bapa kita, insya Allah.

No comments: