Sunday, November 30, 2008

Aku Dan Dewasa

Salam semua,

Begitu deras masa berlalu, aku hampir tiada masa untuk menulis dan berkongsi. Semua makin dihambat waktu mencari sinar dalam kekalutan meraih rezeki. Andaikan dulu usiaku berperang dengan buku, tapi kali ini usiaku dicelah habuk dan debu. Mujur juga tergerak hati ini untuk mencoret sesuatu, Alhamdulillah.

Menghabiskan hujung minggu dengan acara 'orang bujang' cukup memberi aku kebebasan dan kelapangan.Biarlah hujung minggu ini diisi dengan hal bermanfaat daripada terlajak tidur sampai matahari meninggi. Tapi aku dapat merasakan aku semakin culas untuk membaca. Realitinya, aku tidak mampu menghabiskan walau sebuah buku sejak bekerjaya. Benarlah firman Allah, 'Demi masa, Sesungguhnya Manusia dalam kerugian'. Semoga aku tidak terus rugi dan berputiknya kesedaran ini bakal membawa manfaat untuk diri sendiri dan juga masyarakat.

Berbicara pada isu kerjaya, suka andai aku dapat berkongsi pengalaman yang tidak seberapa ini. Menceburi bidang fabrikasi, semuanya berkait rapat dengan 'material' dan spesifikasi. Sudahkan berperang dengan berjenis-jenis dokumen dan prosedur, seringkali juga bertelagah dengan para kontraktor yang bermacam ragam. Andai dulu aku berlembut dan diserbu seribu satu persoalan, tapi kini aku menjadi lebih dewasa. Aku belajar agar bertegas dan lebih bertanggungjawab atas setiap yang diputuskan. Tugas jurutera tak semudah yang disangka. Ada tarikan semulajadi untuk diketahui. Punya jutaan kejutan pada setiap satu keputusan. Tekanan sudah menjadi mainan hidup walaupun untuk jurutera setahun jagung ini. Biarlah, masih banyak masa untuk enjoy dengan pilihan hidupku ini.

Sementelah yang menarik dengan tugasan ini, aku berpeluang mendekati lebih rapat 'lembaga api' yang menjadi ikon tetap dunia petroleum, - Pelantar Minyak-. Syukurlah, aku berpeluang merungkai satu persatu persoalan berkaitan dunia carigali minyak dengan Kencana HL. Sekurang-kurangnya, aku beroleh ilmu dengan pengalaman dan dari pengetahuan orang lain. Diharapkan hari-hari mendatang bakal melengkapi aku dengan lebih banyak rahsia dunia kejuruteraan. Aku makin jatuh cinta dengan kerja, makin bersemangat mengembangkan ilmu juga makin bersedia berhadapan tekanan.

active_11

1 comment:

Mohd Hafizd said...

can we share the knowledge n experience?

contractor~ hmmm.. lots of thing to push~

thanks for visiting my blog